

У 2024 році група українських митців, скульпторів, архітекторів та дослідників розробила ідеї проєктів переозначення Алеї слави, ключового з радянських часів місця воєнної пам’яті в Одесі. З 2022 року тут з’являються елементи стихійної меморіалізації російсько-української війни. Чи може Алея слави бути повністю переозначена?
Робота відбувалася в межах Лабораторії практик меморіалізації — освітньо-дослідницького проєкту, спрямованого на пошук мови памʼяті російсько-української війни. Лабораторія включала освітньо-дискусійну частину, сфокусовану на підходах до роботи з колективною пам’яттю, а також експедиції на місця меморіалізації для знайомства з контекстом та спілкування з представниками громад і місцевої влади. Працюючи на місцях, учасники розробили ідеї меморіальних проєктів.
Представлені ідеї не є проєктами меморіалів, готовими до реалізації. Метою Лабораторії була розробка елементів мови пам’яті російсько-української війни. Крім Одеси, учасники Лабораторії також працювали над кейсами Харкова, Мощуна та Чернігова.
ПРО КЕЙС
Меморіальний ландшафт Одеси великою мірою сформовано пам’яттю про Другу світову війну. Російська війна проти України робить неможливим некритичне використання радянської мови комеморації, запускає процеси переосмислення звичних ландшафтів пам’яті. Тому Алея слави в парку Шевченка, центральний воєнний меморіал Одеси, також потребує перевизначення.
Вхідна частина Алеї слави оформлена двома стелами з датами 1941 та 1945, що є віддзеркаленням радянського наративу. Друга світова війна почалася в 1939 році, що має бути відображено в сучасному меморіалі в Україні.
Алеї слави завершується пам’ятником Невідомому матросу, відкритим в 1960 році. Це обеліск з червоного граніту заввишки 21 метр, у підніжжя якого розміщений вічний вогонь. По чотирьох сторонах обеліску розміщено барельєфи, присвячені подіям воєнної історії Одеси: обороні міста у ході Кримської війни у квітні 1854 року; повстанню на броненосці «Потьомкін» у 1905 році; Січневому збройному повстанню 1918 року та обороні Одеси в 1941 році. Після одного з обстрілів міста під час широкомасштабного вторгнення один з барельєфів тріснув.

Фотографка — Наталя Довбиш
Вздовж Алеї слави розміщено кенотафи та реальні захоронення радянських героїв часів Другої світової війни, а також назви радянських міст-героїв. З початком широкомасштабного вторгнення рф в Україну ця частина меморіалу стала простором перевизначення та стихийних меморіальних ініціатив. Так, таблички з назвами російських міст були спочатку закриті чорними пакетами, а згодом демонтовані. Також на Алеї слави з’явилася табличка з написом «Місто-герой Херсон».
Згідно Законів України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та заборону використання їх символіки» та «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії» захоронення необхідно перенести з центру міста на кладовище. Як буде переосмислена частина меморіалу, який нині містить захоронення, наразі невідомо. В ході нинішніх дискусій про меморіалізацію в Одесі з’являлися пропозиції розміщувати захоронення героїв російсько-української війни на Алеї слави.
Контексти формування радянської Алеї слави відтіняються історією її створення. Меморіальний простір на цьому місці був закладений під час Другої світової війни румунською окупаційною владою для увічнення пам’яті німецьких та румунських військових, прах яких згодом вивезли для поховання на батьківщині. Після завершення Другої світової радянська влада використала цей простір для створення власного меморіалу.
В рамках Лабораторії практик меморіалізації учасникам експедиції в Одесу було запропоновано дослідити меморіальну ситуацію та запропонувати варіанти потенційного перевизначення Алеї слави.
КУРАТОРКА КЕЙСУ

Оксана Довгополова
докторка філософських наук, співзасновниця платформи культури пам’яті Минуле / Майбутнє / Мистецтво, членкиня Memory Studies Association
АВТОР(К)И ІДЕЙ

Марія Гончар
медіахудожниця, архітекторка

Наталя Лісова
художниця

Роман Михайлов
художник

Неля Мороз
архітекторка

Даша Подольцева
художниця

Катерина Покора
художниця
ПРОЄКТИ
МАРІЯ ГОНЧАР
Звитяга та пам’ять: оновлений меморіал Алеї слави
Ідея проєкту народилася з міркувань про насиченість воєнного часу подіями, яка підштовхує до образу багатошаровості пам’яті цих днів. За допомогою гугл-запитів за ключовими словами, що проговорювалися в ході роботи Лабораторії, Марія Гончар протягом квітня-червня 2024 формувала щоденник зображень і текстових описів, згенерованих штучним інтелектом.
Експериментуючи з нашаруваннями зображень, авторка пропонує переорієнтувати символічне навантаження Алеї слави, облицювавши стелу панелями зі сталі кортен. З плином часу панелі будуть природно трансформуватись, набуваючи багатої патини й пилу, які додадуть структурі характеру та глибини. Пропонується змінити геометрію меморіалу від піки-меча до башти-замку. Меседжем меморіалу є перехід від радянського спадку до цінностей незалежної України, не стираючи при цьому візуальні образи минулого. Задум авторки полягає в утвердженні прозорості пам’яті, готовності обговорювати всі виклики, з якими стикається країна.
НАТАЛЯ ЛІСОВА
Алея слави — Алея пам’яті
У створенні ідеї проєкту Наталя Лісова виходила з того, що Одеса для України є запорукою безпеки з моря, а також з розуміння трагічного досвіду, який переживає місто в період російського вторгнення. Алея слави десятками років втілювала для містян пам’ять про одеситів, які загинули під час оборони міста в 1941 році, в період Другої світової війни. При цьому в останні роки Алея слави втратила свою роль як символ єднання, тож іноді щодо меморіалу виникають жорсткі суперечки.
Художниця пропонує прибрати радянську символіку, зберігаючи при цьому репрезентацію історичного досвіду Одеси в обороні міста з моря, починаючи з 1854 року, часу Кримської війни. Художниця пропонує перенести всі захоронення на кладовища, а саму Алею слави перейменувати на Алею пам’яті. Радянську стелу — замінити на гранітну сіру глибу, по якій стікає потік сліз, що тече крізь всю алею. Художниця переконана, що місце матиме рекреаційне навантаження, «але контекстуально територія збереже досвід війни та спротиву одеської України».
РОМАН МИХАЙЛОВ
Турбота про минуле/майбутнє
Роман Михайлов пропонує меморіалізувати турботу, а меседж меморіалу сформулювати таким чином: «Ми пам’ятаємо наше минуле, бережемо майбутнє та творимо теперішнє». Міркуючи про повагу до минулого та цінності майбутнього, за які бореться сьогоднішня Україна, художник питає себе: якщо ми думаємо про перевизначення Алеї слави в контексті російсько-української війни, то про яку славу ми думаємо? І відповідає собі: слава Україні!
Художник пропонує виявити турботу про меморіал та забезпечити йому укриття: створити будівельне риштування обеліску, а з обох боків від нього побудувати подібні за формою укриття. Візуально монумент виглядатиме як тризуб, символ незалежної України. «Це лише мистецький твір, що піклується про пам’ять майбутнього, котра залежить від турботи про пам’ять минулого. Фактично ця робота — це монумент монументу, що захищає монумент, при цьому не існуючий», — міркує художник.
ДАША ПОДОЛЬЦЕВА
Чекання
Проєкт присвячується українцям, які загинули або вважаються зниклими безвісти під час широкомасштабного вторгнення. Даша Подольцева бачить кардинальне неспівпадіння радянської меморіальної мови та мови пам’яті російсько-української війни в базово-узагальнюючому меседжі радянської стели, яка височіє над людьми поряд та переводить пам’ять про конкретних людей в регістр «великих чисел».
Художниця уявляє на Алеї слави тимчасову інсталяцію у вигляді пальта, що висить на невидимому гачку — як зазвичай висять речі в режимі очікування, «тимчасово». Це пальто за яким (вже) ніхто не прийде. Повторюючи форму центральної стели, об’єкт має на меті говорити про людський вимір пам’яті — і за розміром, і за сенсами, — про особистий біль на противагу уславленню абстрактного героїзму. Яскравий колір контрастує із загальною палітрою середовища. Об’єкт, що виглядає вирваним з контексту, нагадує залишені речі, які виявляються зайвими, чужими.
Це тимчасова інсталяція, яка може бути розміщена як у просторі Алеї слави для візуального діалогу зі стелою, так і в галереї. Художниця передбачає створення простору, в якому відвідувачі могли б залишати записи чи зображення тих, на кого вони чекають, кого пам’ятають.
КАТЕРИНА ПОКОРА, НЕЛЯ МОРОЗ
Алея пам’яті — дорога забуття
Авторки рефлексують складну історію локації та співвідношення пам’яті-забуття. Алея слави в тому вигляді, в якому вона існує зараз, відсилає відразу до декількох подій воєнної історії, починаючи з 1854 року і до сучасної російсько-української війни. З 2014 року Алея є також свідком конфліктів цінностей і поглядів одеситів. Авторки уявили місце, позбавлене ідеологічних символів та перетворене на терапевтичний простір спокою та споглядання.
Катерина Покора та Неля Мороз пропонують перенести поховання з Алеї слави на кладовища, залишивши тільки могилу Невідомого матроса, а також впізнаваний обеліск. При цьому простір алеї запропоновано перетворити на живе зелене поле, вкрите степовими рослинами причорноморського узбережжя. Розміщені посеред зелені меморіальні стовпчики мають розповідати про історію поховань на цьому місці. Нагадуванням про існування тут поховань румунських військових може стати острівець рослин, типових для Румунії.
Всі ідеологічні символи авторки хочуть перенести в музейний простір, який може бути створений в приміщенні «Посту № 1». Цей простір авторки пропонують залишити присвяченим Другій світовій війні, а для пам’яті подій російсько-української війни розробити окремий проєкт, можливо, на схилі від обеліску до Червоних пакгаузів і моря.
ЕТАПИ РОБОТИ
середина березня–травень 2024
освітня частина Лабораторії
квітень 2024
відбір учасників практичної частини Лабораторії
27–28 травня 2024
дослідницька експедиція до Одеси
1 червня–10 липня 2024
робота над ідеями, обговорення з кураторкою, допрацювання
20 липня 2024
презентація ідей проєктів
Експедиція до місць пам’яті російсько-української війни, Одеса, 27–28 травня 2024 року
Фотографка — Наталя Довбиш
МЕДІА ПРО ПРОЄКТ
ПРО ОРГАНІЗАТОРІВ
Минуле / Майбутнє / Мистецтво (реалізується ГО «Культурні практики») — платформа культури памʼяті, заснована в Одесі в 2019 році. Платформа реалізує комеморативні, дослідницькі та мистецькі проєкти, розробляє стратегії пам’ятання важливих явищ в історії України та проводить дискусійні програми для залучення широкої аудиторії до роботи з минулим.
ГО «Музей сучасного мистецтва» (ГО МСМ) — неприбуткова організація, яка має на меті створити новий тип професійної музейної інституції сучасного мистецтва в Україні, як важливий елемент розвитку екосистеми в сфері мистецтва. Заснована в 2020 році, організація об’єднує та залучає художни_ць, культурних працівни_ць та експерт_ок, які працюють з сучасним мистецтвом в Україні.
Лабораторія практик меморіалізації відбулася за підтримки Фонду «Партнерство за сильну Україну» (ФПСУ), який фінансується урядами Великої Британії, Естонії, Канади, Нідерландів, Сполучених Штатів Америки, Фінляндії, Швейцарії, Швеції. За спільної підтримки уряду України та урядів-партнерів Фонд реалізує проєкти, в першу чергу, на деокупованих і прифронтових територіях, спрямовані на посилення стійкості України перед лицем російської агресії. Метою ФПСУ є зміцнення спроможності українського уряду надавати місцевим громадам критично важливу підтримку в співпраці з громадянським суспільством, ЗМІ та приватним сектором.