14 березня відкрився національний павільйон України «From South to North» на maltabiennale.art 2024 — новій міжнародній виставці сучасного мистецтва у Європі. Україну представляє проєкт художниці Алевтини Кахідзе, що говорить про одну з ключових тем бієнале — деколонізацію — на тлі війни росії проти України. Кураторками павільйону стали Катерина Семенюк і Оксана Довгополова.

Мальтійська бієнале вперше відбувається з 13 березня по 31 травня 2024 року. Подія має на меті сформулювати нові наративи для Середземноморського регіону як хабу культур та переосмислити глобальні уявлення про мистецтво та суспільство на основі ідей, що походять із глибокого півдня європейського континенту.

Організаторами бієнале виступили мальтійські національні агенції з питань музеїв, реставрації і культурної спадщини Heritage Malta та розвитку й інвестицій в культурний і креативний сектори Arts Council Malta разом із національним художнім музеєм MUŻA. Подія відбудеться під патронатом ЮНЕСКО і президента Мальти.

Бієнале включає груповий головний проєкт, тематичні та національні павільйони. Виставковими просторами стали архітектурні та історичні пам’ятки на Мальтійських островах. Зокрема події відбуваються в столиці Мальти, місті Валетта, що входить до списку Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО, у сусідніх Біргу, Бормла, Сенглея, Калькара з їхніми палаццо, фортами, храмами й музеями, а також на живописному острові Гозо.

Усіх учасників бієнале було обрано на основі відкритого конкурсу. Від України журі бієнале обрало проєкт «From South to North», запропонований платформою культури пам’яті Минуле / Майбутнє / Мистецтво у партнерстві з Одеським національним художнім музеєм, мистецьким продакшном NOS з Італії та Українським інститутом. Проєкт фінансується міжнародною програмою ZMINA: Rebuilding та компанією Aromateque.

Про проєкт

Український павільйон презентує проєкт художниці Алевтини Кахідзе, що фокусується на темі пропрацювання імперського минулого, актуальній як для України, так і для Мальти. Проєкт символічно поєднує Мальту та Одесу — місто-браму між українським степом та Середземномор’ям. Павільйон «From South to North» задає напрямок погляду з Мальти убік України, з Півдня на Північ: у такій оптиці портове місто Одеса бачиться не як південь російської/ радянської імперії, а як північ Середземноморського регіону.

Проєкт Алевтини Кахідзе складається з відеороботи, знятої в Одесі на початку 2024 року у співпраці з художником Романом Хімеєм, та інсталяцій, створених спеціально для простору павільйону, та геппенінґу «From Malta to Yalta» у публічному просторі. У дзеркалі власної родинної історії мисткиня аналізує, як імперія руйнує життя різних поколінь та як цей подекуди невидимий вплив оприявнюється з часом. Кахідзе накладає історію власної сім’ї на події ХХ століття в Україні та Європі, прокладаючи зв’язок із ХХІ століттям: сюжетну лінію продовжує розповідь про особистий досвід мисткині в період повномасштабного вторгнення росії в Україну.

«Український павільйон на Мальтійській бієнале стає актом культурної дипломатії, особливо важливим в часи повномасштабної агресії росії проти України. Коли під загрозою опиняється існування країни та право на власну ідентичність, підтримка культури стає наступним завданням після підтримки фронту, — кажуть кураторки павільйону Катерина Семенюк і Оксана Довгополова. — Репрезентуючи Україну на нових міжнарождних майданчиках, ми фіксуємо українську присутність у глобальному мистецькому та політичному контексті».

Локація

Український павільйон розмістив у двох залах Вілли Портеллі — об’єкту культурної спадщини початку XIX століття, часів британської колонізації Мальти. Вілла розташована на пагорбі з видом на затоку і Велику гавань в історичному селищі Калькара, неподалік від мальтійської столиці Валетти. До початку бієнале простір відкрили для відвідувачів разом із прилеглими садами. В майбутньому тут з’явиться центр, присвячений морській культурі та колоніальній історії Мальти. Виставковий простір для Українського павільйону на maltabiennale.art було надано безоплатно.

Події

Геппенінґ «From Malta to Yalta» від Алевтини Кахідзе
В рамках офіційної програми відкриття павільйону Алевтина Кахідзе представила геппенінґ «From Malta to Yalta» на поромі, що прямував у столицю Мальти Валлетту. Назва геппенінґу відсилає до саміту «From Yalta to Malta» 1989 року, який вважають символічним завершенням холодної війни. Художниця радо запросила б глядачів у зворотню подорож — з Мальти до Ялти, — але сьогодні це неможливо, адже Крим окуповано Росією з 2014 року. Мисткиня запитала, чи знають присутні імена кримських політв’язнів, які зазнали репресій з боку РФ? І запропонувала всім загуглити ім’я Леніє Умерової — кримської татарки, громадянки України, яку незаконно заарештували та утримують в РФ.

Публічна програма
У квітні в рамках публічної програми павільйону запланована дискусія про музейні практики пропрацювання імперського минулого в партнерстві з Українським інститутом та ICOM UK (Британське відділення Міжнародної ради музеїв). Деталі будуть оголошені згодом.

Про мисткиню

Алевтина Кахідзе (1973) — мультидисциплінарна художниця, яка у своїй практиці звертається до перформансу, малюнка, відео, кураторства та досліджує споживацтво, рослинну культуру, фемінізм і життя в зонах конфлікту. Народилася в Жданівці Донецької області, живе і працює в Музичах у Київській області. Її роботи перебувають у колекціях Tate Modern, Museum of Contemporary Art Antwerp – M HKA, Kunstmuseum Liechtenstein, SCHUNCK Museum, Art Collection Telekom, Національного художнього музею України та інших. Брала участь у проєкті «Діалоги» в рамках EuroFestival у Ліверпулі (2023), бієнале Manifesta 14 (2022) та Manifesta 10 (2014), 7-й Берлінській бієнале (2012). Співпрацювала з такими інституціями, як Albertinum, Centre Pompidou, KW Institute for Contemporary Art, Ujazdowski Castle, Whitechapel Gallery та іншими.

Про кураторок

Катерина Семенюк та Оксана Довгополова — співзасновниці платформи культури пам’яті Минуле / Майбутнє / Мистецтво. Катерина Семенюк з 2010 року працює у сфері візуального мистецтва як кураторка і менеджерка, у своїй практиці фокусується на мистецьких підходах до роботи з колективною пам’яттю. Оксана Довгополова — докторка філософських наук, членкиня Memory Studies Association, яка поєднує академічну освіту з кураторською практикою. Кураторський дует організовує художні виставки, публічні дискусії, мистецькі лабораторії, проводить меморіальні конкурси. Серед останніх проєктів — виставки «From 1914 till Ukraine» у Художньому музеї Штутґарта (Німеччина) та «Ground Shadows» у Музеї, меморіальному та дослідницькому центрі Голокосту та прав людини Kazerne Dossin (Бельгія). Семенюк і Довгополова були частиною команди Українського павільйону на Венеційській бієнале архітектури (2023).

Організатор

Минуле / Майбутнє / Мистецтво (реалізується ГО «Культурні практики») — платформа культури пам’яті, заснована в Одесі в 2019 році. Платформа реалізує комеморативні, дослідницькі та мистецькі проєкти, розробляє стратегії пам’ятання важливих явищ в історії України та проводить дискусійні програми для залучення широкої аудиторії до роботи з минулим. З 24 лютого 2022 року, після повномасштабного вторгнення рф в Україну, платформа продовжує роботу з фокусом на комеморації російсько-української війни.

Партнери

Одеський національний художній музей було відкрито у 1899 році. Протягом останнього десятиліття ОНХМ став однією з найбільш динамічних художніх інституцій в Україні. Музей послідовно займається темою пропрацювання минулого, організовуючи виставки, кінопокази, освітні програми про складні моменти української історії. Під час повномасштабної війни Одеський художній популяризує та зберігає свою колекцію, продовжує виставкову, наукову та освітню діяльність.

NOS Visual Arts Production виник у 2018 році як рада кураторів культурної асоціації з дизайну, створення та просування сучасного мистецтва. Поєднуючи форму та зміст, кураторську та продюсерську експертизи, NOS розробляє контекстно-орієнтовані проєкти та художні роботи в напрямку «site-specific».

Український інститут — державна установа, яка представляє українську культуру у світі та формує позитивний імідж України за кордоном. Інститут заснований Кабінетом Міністрів України у 2017 році та належить до сфери управління МЗС України.

Фундація Української Громади Мальти

Фінансова підтримка

Український павільйон «From South to North» на maltabiennale.art 2024 реалізується ГО «Культурні практики» та співфінансується програмою ZMINA: Rebuilding, створеною за підтримки Європейського Союзу в рамках спеціального конкурсу заявок на підтримку українських переселенців та українського культурного і креативного секторів, за підтримки МБФ «ІЗОЛЯЦІЯ», Trans Europe Halles та Malý Berlín.

Спеціальний партнер павільйону — компанія Aromateque.

Team

Кураторки
Катерина Семенюк і Оксана Довгополова 

Асистентка кураторок
Іларія Леонетті

Проєктна менеджерка
Юлія Сай

Голова комунікаційного відділу
Катерина Іголкіна

Графічний дизайнер
Остап Ящук

Архітекторка
Єлена Орап

Експозиційне рішення
Casapinta Exhibition & Events

SMM
Валерія Прилипко

Перекладач
Андрій Сербовець

Редактор, пруфрідер
Клеменс Пул

 

Європейський партнер

NOS Visual Arts Production

Керівниця проєкту
Сільвія Літарді

Зв’язки з пресою та ЗМІ
Еліза Дель Прете

Комунікація та SMM
Андреа Пасторе

Фото- та відеодокументація
Вероніка Санті

Розповсюдження
Сара Золла

 

Особлива подяка

Софія Бальді Пігі, Емма Маттеї, Рассел Мускат, Павло Мартинов, Володимир Бабюк, Вероніка Селега, Гнат Забродський, Анастасія Мануляк, Анастасія Капранова, Алексія Мелконян, Катерина Філюк, Олена Павловська, Катерина Меднікова

maltabiennale.art
13.03–31.05.2024

Адреса Українського павільйону
Вілла Портеллі
Трик-іл-Марина
Калькара
Мальта

Години роботи
Понеділок-неділя
10:00-18:00

Instagram
@uapavilion_maltabiennale